Sodobni avtomobili so izredno dobro zasnovani za učinkovito in varčno vožnjo. Poleg tega imajo znižane izpuste strupenih snovi v okolje, kar je pogosto prioriteta pri razvoju novih rešitev v avtomobilski industriji. Za to skrbi katalizator, v izpušnem sistemu pa imamo še nekatere druge elemente, ki preprečujejo uhajanje strupenih snovi v okolje. Tak sistem se odlično obnese in svojo nalogo zanesljivo opravlja, seveda pa se lahko zgodi, da se tudi poškoduje ali obrabi. Na starejših vozilih morda najdemo bolj osnovne in dotrajane izpušne sisteme ali pa se pojavijo kakšne druge težave.
V takšnih primerih je treba pravočasno posredovati. Izpušni sistemi imajo celo vrsto pomembnih nalog, ki jih ne moremo preprosto zanemariti. Med drugim skrbijo za učinkovito odvajanje dima in plinov, da ti ne prodirajo v potniško kabino. Imajo pa tudi velik vpliv na delovanje motorja, tako da v vsakem primeru potrebujemo dobro delujoč izpuh. Da bomo res vedno imeli zanesljiv avto z brezhibnim delovanjem, se splača občasno zapeljati na servis. Tudi katalizator in druge elemente izpušnega sistema lahko vzdržujemo in popravljamo. Včasih je to nujno potrebno, tega pa ne moremo vedno vedeti. Splača se torej avto redno pregledovati, da ne zgrešimo kakšnih težav.
Posebno pozornost namenjamo dizelskim vozilom, ki imajo nekoliko bolj kompleksen izpušni sistem. Za izpuh pa je treba skrbeti tudi pri vozilih na plin, torej imamo s tem kar nekaj dela. Na srečo vse opravijo izkušeni mehaniki.
Katalizator včasih zahteva vzdrževanje in popravila
Načeloma je katalizator zelo zanesljiv kos avtomobilske opreme. V izhodišču je odlično pripravljen na svoje delo in ga tudi brezhibno opravlja skozi leta uporabe. Pravzaprav gre za enega izmed tistih avtomobilskih elementov, ki ne zahtevajo veliko pozornosti in dobro delujejo tudi brez kakšnih posegov.
Se pa lahko pojavi problem v primeru, da katalizator poškodujemo. Izpušni sistem je pod podvozjem nekoliko bolj izpostavljen, kar hitro se zgodi, da z njim nasedemo na kakšno grbino ali pa mu pride do živega kamenje, ki stalno ogroža celotno podvozje. Izpušni sistem je sicer zasnovan tako, da dobro prenaša takšne obremenitve, a seveda ni neuničljiv in tudi katalizator se lahko hitro poškoduje. Ker je ta element sestavljen iz delikatne mreže reaktivnega materiala z ogromno površino, lahko že hitro močno pokvarimo njegovo učinkovitost.
V takšnih primerih bo potrebno popravilo, ki običajno pomeni kar zamenjavo. Poškodbe so pogosto kar hude in ne moremo pričakovati, da jih bo možno enostavno odpraviti. Imamo pa tudi možnost obnove katalizatorjev, če dobimo to ponudbo pri uglednih serviserjih.
Proizvajalci pred katalizator namestijo tudi druge filtre in druge elemente izpušnega sistema. Predvsem v dizelskih vozilih moramo biti bolj pozorni na te kose, saj so lahko še bolj občutljivi.
Katalizator in filter trdih delcev
Katalizator skrbi za prečiščevanje plinov, ne more pa ujeti trdih delcev, ki so še bolj strupeni. Za ta namen se uporabljajo drugi filtri, ki so posebej oblikovani za takšno nalogo. To je DPF filter, ki se uporablja v dizelskih vozilih, v katerih pri delovanju motorja nastajajo strupeni trdi delci.
Tak filter ujame trde delce pred nadaljevanjem poti po izpušni cevi. Ima zelo pomembno nalogo, saj so to strupene snovi, ki so lahko zelo škodljive za ljudi in okolje. Zato moramo poskrbeti, da je filter trdih delcev tudi stalno pripravljen za uporabo. Zgodi se namreč lahko, da se filter zamaši. Na njem se nabirajo trdni delci, ki prekrivajo površino in preprečujejo učinkovit prehod izpušnih plinov. To lahko vpliva na delovanje motorja in ovira delovanje izpušnega sistema. Zato je treba vsaj občasno pomisliti tudi na to, kako učinkovito deluje DPF filter.
V poštev pride tudi čiščenje, ki ga opravijo mehaniki pri servisu izpušnega sistema. Tako se nabrani material spravi s filtra, kar povrne izhodiščno učinkovitost celotnemu sistemu. Je pa to dokaj zahtevna naloga, pri kateri obstaja tveganje za sproščanje strupenih snovi v okolje, zato se čiščenje filtra opravlja v mehaničnih delavnicah s posebno opremo. Včasih lahko filter trdih delcev tudi zamenjamo ali kar odstranimo, a to ni vedno pametna ideja.
Športni katalizator in DPF filter
Če želimo avtomobilu ponuditi nekaj več moči, se lahko odločimo za športno izvedbo katalizatorja in filtra. Takšni elementi so oblikovani tako, da prepuščajo večji pretok izpušnih plinov. Nimajo tako dobrega učinka pri preprečevanju prehoda strupenih snovi, je pa pomembno, da katalizator v vsakem primeru zadostuje zahtevanim standardom. Z boljšim pretokom izpušnih plinov lahko izpušni sistem deluj bolj učinkovito, kar se kaže tudi pri delovanju motorja.
Takšni filtri se seveda vgrajujejo predvsem v kakšne športne avtomobile in vozila, ki jih uporabljamo v posebnih okoliščinah, kjer potrebujemo vso razpoložljivo zmogljivost. Poleg tega je tak katalizator lahko primeren tudi za kakšna starejša vozila, ki ne delujejo več dobro in imajo lahko zaradi slabšega prehoda izpušnih plinov razne težave. Morda bo prav to prava rešitev, seveda pa tega ne moremo vedeti sami, o pravem pristopu bo svetoval serviser, ki lahko te prilagoditve na istem mestu tudi opravi.